Hormonen / Burn-out / Schildklier

Hormonen
– Pre-menstruele klachten
– Opvliegers
– Zwangerschap
– Onregelmatige of uitblijvende menstruatie

De hormonen in het lichaam vervullen vele functies. Verstoring ervan kan vervelende gevolgen hebben.

Last van stemmingswisselingen, buikpijn, hoofdpijn, gevoelige borsten in de week voor de menstruatie?
Veel vrouwen hebben in meer of mindere mate last van dit soort klachten. Blijf hier niet mee rondlopen, een voedingspatroon kan deze klachten sterk verminderen of laten verdwijnen.

Opvliegers of depressieve klachten in de overgang?
In de overgang vinden er heel wat hormonale veranderingen in je lichaam plaats. Met het juiste voedingspatroon, kort en krachtig bewegen en eventueel suppletie kun je de klachten van de overgang sterk verminderen. De juiste vetzuren, waar hormonen uit zijn opgebouwd, zijn hierbij belangrijk voor het aanmaken van de hormonen.

Wil je zwanger worden of ben je al zwanger?
Bij een goede zwangerschap is het natuurlijk ook van groot belang dat de hormoonhuishouding in balans is. Je lichaam, en ook je ongeboren kind, heeft essentiële voedingsstoffen nodig. Vetzuren zijn bijvoorbeeld nodig voor de ontwikkeling van de hersenen van je kindje. Ook als je nog niet zwanger bent, is voeding van invloed op de kans om zwanger te worden.

Maak een afspraak om persoonlijk advies te krijgen om je hormoonhuishouding op orde te krijgen.

Burn-out / bijnieruitputting
– Stress
– Slapeloosheid
– Prikkelbaarheid
– Concentratieproblemen

Sta je al langere tijd onder spanning, heb je regelmatig of veel last van stress? Stress kan komen door een chronisch gebrek aan slaap, jezelf steeds opjagen, slechte voedingskeuzes, een grote operatie, het werken in ploegendiensten of een emotionele gebeurtenis. Als stress langdurig een rol speelt, of als je last hebt van een burnout, beantwoord dan deze vragen:

Kom je ’s morgens moeilijk uit bed? Heb je het gevoel nog uren te kunnen slapen? Ben je voortdurend moe met eventueel een opleving in de avond? Heb je trek in zoet of zout? Heb je minder plezier in het dagelijks leven, een minder goed geheugen, slechte concentratie?

Antwoord je met ja, dan kan dit wijzen op een uitputting van je bijnieren. Bijnieren maken het hormoon cortisol aan om de stressreactie in het lichaam te kunnen stoppen of te verlengen wanneer dat nodig is. Wanneer cortisol uitgeput raakt kan dit allerlei gevolgen hebben zoals ontstekingsgevoeliger zijn, nergens meer zin in hebben, niet meer willen bewegen etcetera.

Voeding speelt hierin een grote rol. De juiste voeding ‘voedt’ je bijnieren. Ook het aanpassen van je leefstijl is heel belangrijk! Het is belangrijk om voldoende eiwitten, goede onverzadigde vetten, ongeraffineerde koolhydraten, voldoende groenten en fruit te eten. Ook de tijdstippen waarop je eet zijn belangrijk. Samen maken we een behandelplan afgestemd op jouw historie om je gezondheid te verbeteren. Neem hiervoor contact op.

Schildklier
In Nederland hebben naar schatting 500.000 mensen een traag werkende schildklier. Het kan komen door acute en chronische stress, invloed van medicatie, infecties, operaties, voedselovergevoeligheid of een tekort aan voedingsstoffen. Schildklierhormonen spelen een rol in de stofwisseling en reguleren het lichaamsgewicht en de temperatuur.

Voor de aanmaak van schildklierhormonen zijn voedingsstoffen nodig zoals eiwitten en hulpstoffen zoals selenium, jodium, mangaan, B-vitamines, zink, koper, vitamine C, D en E. Wanneer je een afspraak maakt, onderzoeken we welke eventuele tekorten meespelen bij je klachten. Daarnaast kijken we of de voedingsstoffen wel goed opgenomen worden door het lichaam.

Prostaatvergroting of Prostatitis (prostaatontsteking)
– Vaak plassen
– Pijn bij het plassen
– Chronische urineweginfecties

Klachten die kunnen ontstaan doordat de prostaat gaat groeien en de urinebuis afgekneld wordt. Uit schattingen blijkt dat 25% van de veertigers en 80% van de zeventigers een vergrote prostaat hebben. Prostaatvergroting of prostatitis hoeven niet bij het ouder worden te horen. Voeding zoals een goede vetzuurverhouding, voldoende anti-oxidanten en daarnaast beweging, stressreductie en een goed werkende lever zijn hierbij nodig. Wij geven je adviezen en maken een behandelplan op maat voor jou. Nieuwsgierig? Maak een afspraak.